Blog

Aktualizacja algorytmu Google: Pingwin 2.0

22 maja 2013 Google w swojej wyszukiwarce wprowadził aktualizację algorytmu o nazwie Pingwin o numerze wersji 2.0. Ma ona za zadania zwalczyć spam w wynikach wyszukiwania. Spamem Google nazywa strony o niskiej wartości merytorycznej, strony kopiujące treści z innych witryn, które finalnie utrudniają użytkownikowi znalezienie interesujących go treści. Użytkownik trafiając na spamerską stronę znajduje treści niskiej jakości, nieprzydatne, często przekopiowane z innych stron, a czasami nawet o zerowej wartości merytorycznej (strony przekierowujące do innych stron, witryny przeoptymalizowane zagęszczone słowami kluczowymi, puste strony lub treści nie mające sensu tworzone automatycznie tylko pod wyszukiwarki). Tego typu strony www traktowane są jako spam i z nimi walczy Google. Celem wszelkich aktualizacji Google jest wyeliminowanie ich z indeksu wyszukiwarki, a przynajmniej obniżenie ich pozycji w serpach (wynikach wyszukiwania). Misja wyszukiwarki to dostarczanie użytkownikowi najbardziej wartościowych wyników wyszukiwania, stąd walka ze spamem. Pingwin 2.0 jest już czwartą aktualizacją alogrytmu i z pewnością nie ostatnią.

Matt Cutts, pracownik Google działu ds. jakości wyszukiwania, na swoim blogu oficjalnie opublikował informację o wdrożeniu algorytmu Pingwin. Według niego zmiany objęły 2,3% anglojęzycznych zapytań do Google. Pingwin został oczywiście wdrożony również dla innych języków, jednak skala zmian zależy od języka i ilości spamu.

W poprzednim tygodniu Matt Cutts w odpowiedzi na pytanie zdradził na swoim wideo blogu, czego można spodziewać się po Google w nadchodzących miesiącach. Zdradził w nim, że Google planuje wprowadzić kolejną aktualizację. Dzisiaj już wiemy, że chodziło o wczorajszą aktualizację algorytmu Pingwin 2.0. Powiedział, że ma ona za zadanie usuwanie z indeksu spamu (stron o niskiej jakości) oraz stron, które korzystają z niedozwolonych przez Google metod pozycjonowania (tzw. black hat seo). Według Matta aktualizacja ta jest bardziej skuteczna niż poprzedni Pingwin 1.0. Swoją uwagę skupia na artykułach sponsorowanych, które naruszają wymagania jakościowe: artykuł sponsorowany to de facto reklama, a zgodnie z zaleceniami jakościowymi Google linki znajdujące się w reklamach powinny mieć atrybut nofollow (który nie przenosi mocy PageRank). Według zasad Google nie można płacić za linki przenoszące moc PageRank, a więc wszelkie reklamy czy artykuły sponsorowane muszą posiadać linki z atrybutem nofollow. Kolejną rzeczą, na którą Matt zwrócił uwagę jest widoczne oznaczenie artykułu sponsorowanego, że jest on artykułem sponsorowanym (reklamą) - użytkownicy odwiedzający stronę www i czytający treści powinni wiedzieć, że mają do czynienia z treścią o charakterze reklamowym, a nie zwykłym artykułem. Nowa aktualizacja ma skupić się na bardziej dogłębnej analizie linków przychodzących do witryny i stron, z których pochodzą, a także nakładanie kar za używanie systemów wymiany linków.

Matt zdradził, że Google pracuje nad wykrywaniem spamerskich linków. Co więcej - opracowują już takie rozwiązanie i jego efekty pojawią się w najbliższych miesiącach w wynikach wyszukiwania (lato 2013). Twierdzi, że usprawnienia będą skuteczne i w sposób znaczny obniżą widoczność stron internetowych o charakterze spamerskim i niskiej jakości (możemy się domyślać, że chodzi o strony o małej ilości treści i treści zduplikowanych). Matt uspokaja, że zmian nie powinni się obawiać właściciele stron, którzy publikują na swoich stronach www treści wysokiej jakości i ich zmiany nie powinny dotyczyć w sensie negatywnym. Niestety to teoria, a doświadczenie mi mówi, że zmiany mogą być dotkliwe (w różnym stopniu) również dla stron spełniających zalecenia Google.

Autor: Piotr Baran
Wpis dodano 23-05-2013

Powrót do strony głównej bloga »