Blog

Pozycjonowanie - czy warto?

Wiele osób z pewnością zastanawia się, czym różni się pozycjonowanie strony od tradycyjnej reklamy i jaka jest różnica w skuteczności różnych rodzajów promocji. Różnic jest sporo, a główną jest właśnie skuteczność. Może ktoś powiedzieć, że najbardziej skuteczne są te reklamy, które docierają do największej liczby odbiorców. To prawda - reklamy telewizyjne mają ogromną rzeszę odbiorców i dużą skuteczność, wbrew panującemu przekonaniu. Dzieje się tak, ponieważ reklama telewizyjna dociera do mas i wielokrotnie powtarzana zapada w pamięci. Pozycjonowanie stron w wyszukiwarkach internetowych i reklamy telewizyjne różni pewien współczynnik, a mianowicie stosunek kosztu do uzyskanej korzyści. Aby wyemitować reklamę w telewizji niezbędny jest duży kapitał, którego nie posiadają drobni przedsiębiorcy. Idealnym rozwiązaniem dla nich jest pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach.

Wielu przedsiębiorców, zwłaszcza tych, którzy prowadzą swój biznes od kilku lub kilkunastu lat, zadaje sobie pytanie czy firma powinna mieć własną stronę www? Skoro biznes idzie dobrze bez strony w Internecie, to po co wchodzić w koszty i inwestować w coś, co jest niepotrzebne? Odpowiedź jest prosta: jeżeli chcemy rozwijać firmę to bez strony internetowej marnujemy szansę. Internet to ogromny potencjał, który można wykorzystać i czerpać korzyści. Oczywiście nie w każdej branży strona www będzie przynosiła takie same korzyści. Przykładowo strona lokalnego sklepu spożywczego nie będzie przynosiła takich samych korzyści, jak sklep internetowy - potencjał jest bardzo różny. Reklama może realizować różne cele, tak samo jak strona internetowa. Może być nim promocja marki, funkcja informacyjna lub zachęcenie klienta do zakupu, dlatego każda kampania musi być zaplanowana od samego początku.

Wyszukiwarki internetowe są obecnie bardzo popularne wśród Internautów i to od wyszukiwarki ogromna liczba osób rozpoczyna codzienne korzystanie z Internetu. Obecnie najpopularniejszą wyszukiwarką w Polsce jest Google - tylko co pięćdziesiąte zapytanie kierowane jest do innych wyszukiwarek. Nieustannie zmienia się świadomość konsumentów i dzisiaj coraz częściej w sieci szukamy usług. Powodem jest szybkość, łatwy dostęp i ogromna ilość źródeł informacji, z których można zaczerpnąć. Niewątpliwie popularność szukania w Internecie będzie rosła, dlatego warto już dzisiaj zainwestować w stronę internetową i jej promocję - to będzie procentowało na przyszłość. Należy też pamiętać, że nasi konkurenci nie śpią, i jeżeli my odpuścimy, oni zaczną nas wyprzedzać. Podstawą jest więc posiadanie firmowej strony internetowej - nawet, jeśli jeszcze nie widzimy jej potencjału. Koszt stworzenia prostej strony można zamknąć w kwocie 300 zł, a jej utrzymanie w kwocie 100 zł rocznie.

Jak prawidłowo promować stronę internetową

Ważne jest, aby potencjalny klient znalazł nas w sieci. Zazwyczaj zależy nam tylko na sprzedaży produktów lub usług, więc promujemy stronę ukierunkowując kampanie na produkty lub usługi. Nie jest to jedyne dobre rozwiązanie, ponieważ to nasza strona www również powinna być przedmiotem reklamy. Na dłuższą metę warto sprawić, by klient zapamiętał nazwę naszej strony i jej adres, a więc promować wizerunek firmy i tworzyć jej markę. Konsekwencją tego będzie powiązanie naszej strony z konkretnymi produktami, a to przyniesie długotrwałe koszyści. Pamiętajmy o tym zwłasza kiedy oferujemy produkty lub usługi, które oferują nasi konkurenci.

Dlaczego pozycjonowanie?

Zaletą pozycjonowania stron jest fakt, że dzieki pozycjonowaniu na naszą stronę firmową trafiają tylko osoby zainteresowane ofertą firmy. Użytkownik wpisując w Google poszukiwane usługi, dostaje listę stron firm oferujących je. W przeciwieństwie do tradycyjnych form reklamy, gdzie ich odbiorcą jest każdy, kto przykładowo ma włączony telewizor, tutaj reklama dociera tylko do zainteresowanych. Koszt pozycjonowania jest bardzo niski w stosunku do potencjalnych korzyści, a więc jest doskonałym rozwiązaniem również dla małych firm.

Dlaczego warto być na szczycie wyników wyszukiwania?

Kolejność stron na liście w wynikach wyszukiwania nie jest przypadkowa. Wyżej wyświetlane są strony bardziej pasujące do zapytania użytkownika. Dzięki pozycjonowaniu można sprawić, aby strona była możliwie najwyżej, a nawet na pierwszej pozycji. Dlaczego pozycja jest tak istotna i czy faktycznie wpływa na odwiedzalność strony www?

Pozycja w Google a klikalność

Odpowiedzi może dostarczyć nam powyższa ilustracja, na której zobrazowano jak często użytkownicy klikają na adresy stron wyświetlane w wynikach wyszukiwania. Na pierwszy link klika 56% użytkowników, na drugi już tylko 13%, natomiast na trzeci 10%. Łatwo obliczyć, że pierwsza trójka zgarnia 80% wszystkich wejść. Jak widać odwiedzalność stron zmniejsza się wykładniczo. Właśnie dlatego tak bardzo opłaca się być na szczycie i warto być obecnym w pierwszej trójce.

Autor: Piotr Baran (G+)
Wpis dodano 29-01-2013

Powrót do strony głównej bloga »