Blog

Cennik pozycjonowania, czyli jak wycenić pozycjonowanie

Dostaję wiele pytań w e-mailach z prośbą o cennik pozycjonowania. Właściciele stron lub sklepów internetowych, którzy zainteresowani są pozycjonowaniem, często chcą, żeby przesłać im cennik. Niestety, wycena pozycjonowania wymaga większej ilości danych. Koszt pozycjonowania strony jest uzależniony od wielu czynników. Aby wycenić pozycjonowanie konieczne jest posiadanie informacji na jakie frazy (słowa kluczowe) ma być pozycjonowana strona i adres strony www. Wycena rozpoczyna się od zdobycia informacji jaka jest konkurencyjność fraz, czyli czy i z jakim nasileniem pozycjonowane są strony aktualnie wyświetlane w wynikach wyszukiwania i zwykle bada się pierwsze dziesięc wyników w wyszukiwarce, tzw. top 10. Jest to najważniejszy czynnik decydujący o cenie za pozycjonowanie, ponieważ od tego zależy ilość pracy jaką trzeba wykonać, aby wypozycjonować witrynę - "pokonać konkurentów". Jeżeli strony w rankingu wyszukiwarki nie były pozycjonowane, sprawa jest prosta - naszą stronę będzie łatwo wyspozycjonować. Natomiast jeżeli w rankingu nasi konkurenci również korzystają z usług pozycjonowania, wykonać będzie trzeba dużo więcej pracy, aby ich wyprzedzić.

Nie ma jednolitego cennika pozycjonowania stron - usługa dla każdej strony internetowej wyceniona musi być indywidualnie.

Najbardziej istotna jest konkurencyjność frazy. Przykładowo, jeśli w top 10 tylko trzy strony są pozycjonowane, oznacza to, że konkurencja jest niewielka i łatwo będzie wypozycjonować stronę na szczyt wyników. Trudniej jest, kiedy pozycjonowane jest np. 50 stron - wtedy musimy pokonać aż 50 konkurentów mając cały czas na uwadze, że oni również swoich konkurentów chcą wyprzedzić, a więc pozycjonują swoje witryny. Zadanie wtedy staje się trudne i pochłania więcej kosztów oraz dłużej trwa. Aby sprawdzić konkurencyjność dla wszystkich stron w top 10 sprawdzana jest przede wszystkim liczba i jakość linków prowadzących do tych stron. Istotny jest również wiek domen - starsze domeny mają większe zaufanie dla algorytmów i w wyszukiwarkach często posiadają unormowaną reputację. Istotna jest również ilość i unikalność treści zawartych na stronach, częstotliwość aktualizacji oraz inne parametry. Zadanie jest skomplikowane i wymaga specjalistycznej wiedzy technicznej. Zabieg taki wykonywany jest dla każdej frazy oddzielnie.

Ile kosztuje pozycjonowanie w Google?

Jeśli miałbym osobie początkującej podać orientacyjny zakres cen za pozycjonowanie to koszt pozycjonowania jednej prostej frazy zaczyna się od kilkunastu złotych miesięcznie, trudne frazy konkurencyjne kosztują nawet kilkuset złotych.

Podczas wykonywania wyceny musimy znać adres strony, która ma być pozycjonowana. Wpływ na cenę jest mniejszy, niż w przypadku konkurencyjności fraz, ale również decyduje o trudności pozycjonowania. Najważniejszymi paramtetrami witryny są:

  • wiek domeny (świeże domeny pozycjonuje się trudniej i trwa dłużej),
  • ilość i unikalność treści (treści na witrynie nie mogą być skopiowane z innych stron),
  • technologia wykonania strony,
  • prędkość ładowania,
  • liczba linków prowadzących do witryny.

Znaczący jest też fakt, czy strona była w przeszłości pozycjonowana - w zależności od jakości wykonywanego w przeszłości pozycjonowania może to wpłynąć zarówno pozytywnie jak i negatywnie na wycenę. Jeżeli strona wymaga modyfikacji, wykonywana jest optymalizacja, czyli przystosowanie strony do procesu pozycjonowania.

Istnieją takie frazy, które można wypozycjonować w kilka tygodni oraz takie, których pozycjonowanie trwa kilkanaście miesięcy. Często nie opłaca się rzucać na głeboką wodę i zamiast wybierać kilka bardzo trudnych fraz, lepiej wybrać kilkanaście łatwiejszych, których łączny koszt może być niższy niż te kilka trudnych, a korzyści moga być podobne - często nawet większe. Nie dość, że witryna szybciej dostanie się na wysokie pozycje i dzięki temu w krótszym okresie czasu zwiekszy się ruch na stronie, to bardziej szczegółowe frazy sprawiają, że użytkownicy znajdują bardziej trafne informacje. Przykładowo: jeśli mieszkaniec Warszawy szuka fachowca od wykładania płytek na podłodze to nie wpisze ogólnej frazy "remont mieszkań" tylko frazę "wykładanie płytek Warszawa". Witryny z wyników wyszukiwania z pierwszej ogólnej frazy będą o remontach, być może będą to poradniki jak remontować mieszkanie, a może będą to firmy z całej Polski, które oferują remonty mieszkań. W wynikach z drugiej frazy "wykładanie płytek Warszawa" będą strony internetowe firm, które oferują na terenie Warszawy usługę wykładania płytek. Różnica jest ogromna - dla użytkownika bardziej przydatne będą te drugie wyniki. Znajduje dzięki nim dokładnie to, czego szukał. Taka jest siła fraz regionalnych (zawierających w sobie nazwę miasta). Koszt pozycjonowania regionalnego jest niższy, a efekty są często zaskakująco pozytywne.

Autor: Piotr Baran (G+)
Wpis dodano 12-01-2013

Powrót do strony głównej bloga »