Blog

Mojej strony nie ma w Google

Sama obecność strony internetowej w sieci nie wystarczy, gdy nikt o niej nie wie. Jeśli strona ma być źródłem klientów lub jej celem jest dotarcie do większej rzeszy odbiorców to strona musi być widoczna w wyszukiwarkach. Przez wyszukiwarki Internauci będą trafiać na stronę, kiedy będą poszukiwać informacji zawartych na stronie lub podobnych. Tworząc bloga lub stronę firmową liczymy na to, że będzie ona odwiedzana przez innych. Czasem jednak nikt nie odwiedza bloga lub strony, a przyczyną takiego stanu rzeczy może być słaba widoczność w wyszukiwarce - strony nie widać w Google.

Dlaczego strony nie ma w Google?

Jakie mogą być przyczyny, że strona nie jest widoczna w Google? Wyliczmy możliwe powody zaczynając od tych najczęstszych, kończąc na tych najbardziej drastycznych:

  • do strony nie prowadzą żadne linki
    Mimo że strona jest już jakiś czas w Internecie (np. miesiąc lub więcej), to Google o niej nie wie. Rozwiązanie: dodaj stronę do kilku katalogów stron np. katalog Onetu, katalog Wp.pl lub poszukaj w Google innych katalogów: wpisz w wyszukiwarce "katalog stron" i do kilku katalogów dodaj swoją stronę. Pamiętaj, że istnieją katalogi darmowe i płatne.
  • strona jest nowa
    Jeśli strona ma kilka dni lub tygodni, to robot Google jeszcze nie zdążył jej odwiedzić. Rozwiązanie: dodawaj stronę w różne miejsca, gdzie możesz zostawić do niej link (wspomniane katalogi stron, komentarze na blogach).
  • nikt nie wchodzi na bloga/stronę
    Strona/blog pokazuje się w Google kiedy wpisze się jej adres lub dokładną nazwę, ale nikt jej nie odwiedza? Być może strona ma mało treści lub treść jest mało interesująca. Podpatrz jak piszą inni na swoich blogach, jakie poruszają tematy, a przede wszystkim zastanów się, czego ludzie szukają w Internecie. Napisz jakiś kontrowersyjny artykuł, zrób jakieś ciekawe zestawienie, pisz z humorem, nawiązuj w swoich wpisach do innych blogów - być może odwzajemnią to pisząc o Twojej stronie u siebie. Możesz też zorganizować jakiś konkurs.
  • strona dostała filtr od Google
    Czasem, jeśli strona jest nieprawidłowo pozycjonowana (np. przez amatora), Google może nałożyć karę tzw. filtr, który powoduje, że na niektóre frazy strona przestaje być wyświetlana w wynikach wyszukiwania. Jak wyjść z filtra Google? Jest to sytuacja bardziej złożona i temat na osobny artykuł. Wkrótce postaram się napisać więcej o filtrach.
  • strona dostała bana
    Jest to kara za stosowanie niedozwolonych praktyk na stronie internetowej (np. ukryty tekst, ukryte linki, cloaking). Ban jest największą karą dla strony, jaką Google może nałożyć i trzeba na prawdę sobie poważnie zasłużyć, żeby go dostać. Aby sprawdzić czy strona dostała bana w Google należy skorzystać z polecenia site:adresstrony.pl gdzie adresstrony.pl to adres Twojej strony internetowej; wpisz te polecenie w polu wyszukiwania Google tak, jak wpisujesz frazy, żeby coś znaleźć w Internecie. Jeżeli zapytanie zwróci zero wyników (jak na przykładowej ilustracji poniżej), a jesteśmy pewni, że wcześniej było ich więcej, to strona dostała bana.
Czy strona dostała bana

 

Google nie wyszukuje mojej strony

Brak strony w wyszukiwarce może być czasem spowodowany ustawieniami na poziomie samej witryny. Chodzi o meta tag robots w sekcji head, który powinien mieć zawartość "index,follow" lub "all". Należy sprawdzić, czy nie posiada on wartości: "noindex", "nofollow", "noindex,nofollow", "none" - jeśli jest wpisana któraś z tych wartości i Google odwiedzi stronę, to strona zostanie wyindeksowana. W rezultacie Google nie wyszukuje strony - podstrony są całkowicie usunięte z indeksu wyszukiwarki. Sytuacja taka najczęściej ma miejsce kiedy wykonywana jest przebudowa strony lub jest całkowicie zmieniana. Warto na to zwrócić uwagę właśnie zaraz po wgraniu nowej strony na serwer. Trzeba także zwrócić uwagę na plik robots.txt w głównym katalogu strony, aby nie zawierał komendy "Disallow: /", która mówi o zablokowaniu dostępu do całej strony przez wyszukiwarki.

Jak sprawić, by strona była widoczna w Google?

Co można zrobić, żeby strona była bardziej widoczna i częściej wyświetlała się w Google:

  • Jeśli strona jest nowa, należy ją dodać do minimum kilku miejsc, gdzie zamieszczony będzie link do strony - na początek dobre będą katalogi stron. Umożlwiają one (darmowo lub odpłatnie) zamieszczenie strony w odpowiedniej kategorii, dodanie adresu do strony, tytułu i opisu strony. Każdy opis powinien być inny - nie przeklejajmy ich, ponieważ w rezultacie wszystkie są takie same, a Google traktuje to jako duplikat. Jako tytuł strony polecam wpisać główny temat strony - np. jeśli strona jest blogiem o odchudzaniu to jako tytuł można wpisać "Blog o odchudzaniu". Ważne: nie skupiajmy się tylko na jednym tytule, ale różnicujmy, np. "Odchudzanie blog", "Blog o zdrowym odżywianiu". Analogicznie w przypadku strony firmowej (raz nazwa firmy, raz główny produkt, raz inny produkt, itd.)
  • Pisz jak najwięcej - Google kocha tekst. Nie żałuj sobie miejsca, jest go sporo :) Nie kopiuj treści z innych stron, bo tylko oryginalny tekst jest cenny.
  • Udzielaj się na innych stronach - komentuj wpisy na blogach i, jeśli to umożliwiają, zostaw tam adres swojej strony
  • Zleć firmie pozycjonowanie strony - taka firma profesjonalnie zajmie się stroną i jej promocją w wyszukiwarce, przeprowadzi optymalizację strony, dobierze odpowiednie frazy kluczowe, a pozycjonowanie w wyszukiwarkach poprawi jej widoczność

Autor: Piotr Baran (G+)
Wpis dodano 20-06-2013

Powrót do strony głównej bloga »