Blog

Dlaczego strona spadła w Google?

Niejeden właściciel strony internetowej regularnie monitorujący pozycje swojej strony na konkretne frazy nie raz z pewnością zastanawia się "dlaczego moja strona spadła w Google". Drogi właścicielu strony, jeśli zaobserwowałeś w dniach 22-24 maja 2013 znaczne spadki (np. o 10 czy 20 pozycji) swojej strony w rankingu Google na 100% stoi za tym aktualizacja Pingwin 2.0. Przyczyna to zapewne niewłaściwy profil linków Twojej witryny, być może masowe linkowanie, systemy wymiany linków lub inne mniej dozwolone praktyki. Zmień firmę, która wykonuje pozycjonowanie Twojej strony, bo na 90% stosuje ona niewłaściwe techniki.

Warto tutaj zatrzymać się, bo co w przypadku jeśli odnotowano spadek w Google, ale strona nie była pozycjonowana, ponieważ nie istaniała taka potrzeba i strona naturalnie była wysoko na frazy kluczowe? Często ma to miejsce w branżach (lub frazach) o małej konkurencji. Najczęstszą przyczyną jest fakt, że przegoniła nas konkurencja - zaczęła się pozycjonować lub prowadzić inne działania (np. optymalizacja strony lub zwiększanie treści). Jeżeli sytuacja utrzymuje się dłużej niż kilka dni, jedynym lekiem będą działania na stronie: optymalizacja i zlecenie pozycjonowania strony na frazy, na które zanotowano spadki pozycji.

Każda aktualizacja algorytmu Google przynosi spadki dla jednych fraz i poprawę pozycji dla innych. Niestety czasem dostają niewinni. Prawdziwi pechowcy muszą liczyć się ze spadkami swojej strony w wynikach wyszukiwania nawet na wszystkie frazy. Jeśli ktoś śledził rankingi conajmniej kilku stron w okresie 22-23 maja zauważył z pewnością zmiany w czołówce. Sam widziałem drastyczny spadek kilku stron na branżowe frazy związane z pozycjonowaniem stron - ze szczytu rankingu na 8-9 stronę wyników wyszukiwania. Szybka analiza linków wykazała, że linkowanie nie było zgodne z zaleceniami jakościowymi Google. Zastanawia mnie tylko co robiło Google przez ostatnie miesiące :)

Przyczyną spadku strony w wynikach wyszukiwarki nie musi być aktualizacja algorytmu - aktualizacje mają miejsce stosunkowo rzadko. Powodów spadków może być wiele.

Najczęstsze przyczyny spadku pozycji strony w rankingu Google:

  • strona przestała być pozycjonowana,
  • została zmieniona firma pozycjonująca stronę,
  • pozycjonowanie jest wykonywane nierzetelnie/nieprawidłowo,
  • konkurencyjne strony są lepiej pozycjonowane,
  • strona została przebudowana,
  • strona stosuje praktyki niezgodne z zaleceniami jakościowymi Google (np. ukryty tekst, ukryte linki),
  • strona wolno się ładuje lub znacząco zwolniła,
  • strona jest lub była czasowo niedostępna (nie działała),
  • stronę zaatakował wirus - wirusy często publikują na stronie spamerskie często ukryte linki, których Google nie lubi,
  • miał miejsce atak (np. ze strony konkurencji) - blast linkami z rotacyjnych systemów wymiany linków lub blast typu XRumer/ScrapeBox,
  • przez nieprawidłowe pozycjonowanie strona wpadła w filtr lub dostała bana w Google.

Nie da się zupełnie wyeliminować spamu, jednak Google cały czas pracuje nad tym i temu głównie służą aktualizacje algorytmu jak ta z maja 2013. Po aktualizacji jedne strony zniknęły, gdzieniegdzie pojawiły się nowe, dotąd niewidoczne. Smutne jest to, że niektóre z nich to wzorcowe przykłady jak nie należy linkować strony. To dobry dowód na to, że żaden algorytm nie jest idealny. Pozostaje tylko czekać, jak szybko takie strony znikną w otchłani. Wyznaję zasadę, że im szybciej coś notuje wzrost, tym prędzej spada. Myślę, że to powinno być motto dla każdego, kto zajmuje się pozycjonowaniem stron www.

Można jednak śmiało powiedzieć, że Pingwin 2.0 to zmiana na lepsze. Zniknęło z topów sporo stron spamerskich. Powoli znika również problem wyświetlania w wynikach wyszukiwania kilku podstron tego samego serwisu na jedno zapytanie. Z komentarzy na wielu blogach wynika, że pozycjonerzy są zadowoleni z aktualizacji - po niej u wielu statystyki zazieleniły się (co oznacza wzrosty pozycji).

Autor: Piotr Baran
Wpis dodano 26-05-2013

Powrót do strony głównej bloga »