Blog

Co to jest pozycjonowanie stron?

Naszym przyszłym i aktualnym klientom chcemy prostym językiem wyjaśnić co to jest pozycjonowanie stron. Wiemy, że nie każdy musi znać się na zagadnieniach technicznych - nie każdego to interesuje i nie każdy ma czas na zdobywanie wiedzy, która niekoniecznie jest mu potrzebna na co dzień. My zajmujemy się tym zawodowo, dlatego zawsze chętnie odpowiadamy klientom na pytania związane z naszą ofertą.

Pozycjonowaniem strony nazywa się szereg zabiegów zmierzających do poprawienia pozycji strony w wyszukiwarce internetowej (np. Google.pl) na konkretne frazy.

Właściciele firm, posiadający strony www często poszukują informacji jak mogą zareklamować swoją firmę za pośrednictwem Internetu. Gdzieś wyczytane na forum internetowym lub usłyszane u znajomego hasło pozycjonowanie stron niewiele im mówi. Dla tych właśnie osób chcemy zrozumiałym językiem opisać co to jest pozycjonowanie stron i jakie daje korzyści. UWAGA: tekst jest przeznaczony dla osób, które nie wiedzą czym jest pozycjonowanie.

Zaczniemy od faktu, że Internet jest coraz bardziej popularny. Skutki tego to większa ilość stron internetowych i większa liczba użytkowników Internetu. Obowiązkiem dzisiaj jest posiadanie firmowej strony internetowej. To nie tylko wizytówka i szybki kontakt, ale doskonała reklama w Internecie oraz wyróżnienie na tle konkurencji. Kolejna oczywistość to wyszukiwarki stron. Wyszukiwarka to strona, która dzięki swojemu zaawansowanemu mechanizmowi umożliwia przeszukiwanie zasobów całego Internetu. Najważniejszą wyszukiwarką w Polsce jest Google - 98% wyszukań polskich internautów kierowane jest do niej. Istotne jest to, że wyszukiwarka Google jest bardzo popularna w Polsce (bo nie we wszystkich krajach Google ma taki duży udział) i utrwaliła się w świadomości polskich internautów jako podstawowe narzędzie do szukania w Internecie. Z tego właśnie powodu większość internetowych działań promocyjnych prowadzi się w Google. Połączenie tych trzech elementów: Internetu, użytkowników Internetu i wyszukiwarki Google daje nam ogromny potencjał reklamowy. Popularność Internetu powoduje, że ludzie poszukując informacji kierują do niego swoje pytania, a najprostszym rozwiązaniem jest wpisanie zapytania do wyszukiwarki.

Wyszukiwana fraza

Przykład: kogoś (powiedzmy mieszkańca Wrocławia) od dwóch dni boli ząb i chce udać się do dentysty w celu wyleczenia zęba. Piętnaście lat temu zapewne otworzyłby książkę telefoniczną i poszukał pod literą D hasło "dentysta" lub "gabinet dentystyczny" - i skontaktował się telefonicznie ze specjalistą. Dzisiaj osoba ta poszuka dentysty w wyszukiwarce internetowej: wpisze w Google słowo "dentysta". Po chwili zobaczy, że wyświetliła mu się lista stron www dentystów z całej Polski. Zapytanie więc wymaga korekty: "dentysta wrocław". Tak, wyświetlają się witryny dentystów działających na terenie Wrocławia.

To tylko prosty przykład, ale podobnie dzieje się w przypadku prawie każdej branży. Dostępność Internetu przyczyniła się do powstawania coraz więcej liczby sklepów internetowych - Polacy kochają robić zakupy przez Internet, a prostym dowodem na to jest sukces serwisu aukcyjnego Allegro, o którym słyszał każdy. W sieci można kupić wszystko: od zabawek i ubrań, poprzez wycieczki, sprzęt rtv, telefony komórkowe i komputery, aż po jedzenie. Przez Internet możemy zamawiać bilety lotnicze i rezerwować pokoje w hotelach.

Dlaczego to takie ważne? Dlatego, drogi właścicielu strony internetowej, że istnieje możliwość skierowania internauty na Twoją stronę! Efektem pozycjonowania jest obecność strony wysoko w wynikach wyszukiwania na frazy związane z działalnością i ofertą firmy. Jeśli oferujesz usługi lub prowadzisz sklep internetowy to pozycjonowanie jest doskonałym narzędziem reklamowym. Im wyżej w wynikach wyszukiwania znajduje się Twoja strona, tym więcej potencjalnych klientów ją odwiedzi. W przedstawionym wyżej przykładzie dentysta, którego strona jest na pierwszym miejscu będzie miał więcej wejść na stronę niż strona, która jest niżej. Pozycjonowanie strony zmierza do uplasowania jej na samym szczycie wyników. Warto wiedzieć, że internauci najczęściej klikają na pierwszy wynik w Google - aż 56 % wszystkich kliknięć. Pierwsze miejsce odbierane jest jako najbardziej trafne do zapytania, a firma, której strona znajduje się na pierwszej pozycji, postrzegana jest jako lider branży. A więc jest również kwestia prestiżu. Stronę pozycjonuje się na konkretne słowa kluczowe, które ustala się na samym początku. Wybór fraz czasami jest oczywisty (wymieniony wyżej przykład), ale często warto poradzić się specjalisty, który zaproponuje frazy rzeczywiście wpisywane w wyszukiwarce - nie warto przecież pozycjonować strony na frazy, których nikt nie szuka.

Jakie są koszty pozycjonowania?

Pozycjonowanie to usługa ciągła i trwa co najmniej kilka miesięcy. Za pozycjonowanie płaci się raz w miesiącu. Koszty są bardzo różne i zależą od wielu czynników, ale najważniejsze to liczba fraz i ich popularność. Im bardziej popularna fraza, tym trudniej wypozycjonować stronę (pamiętajmy, że nasi konkurenci mogą się pozycjonować na te same frazy). Z tego powodu koszt usługi wycenia się indywidualnie dla każdej strony. Więcej na temat kosztów i wyceny można dowiedzieć się z wpisu na temat wyceny pozycjonowania. W praktyce ceny za pozycjonowanie zaczynają się od kilkudziesięciu złotych miesięcznie. Zachęcam do składania zapytań - wyceny sporządzamy bezpłatnie.

Autor: Piotr Baran
Wpis dodano 22-03-2013

Powrót do strony głównej bloga »