Blog

Własny sklep internetowy i jego pozycjonowanie

Jeszcze kilka lat temu najpopularniejszymi formami reklamy była reklama outdoorowa (tablice informacyjne, bilboardy). Teraz mamy inne czasy i najpopularniejszym nośnikiem informacji jest Internet. W Polsce w ciągu kilku lat popularność sieci wzrosła kilkakrotnie i obecnie większość komputerów mieszkańców miast jest online. Jakie są tego konsekwencje? Ano takie, że ludzie szukają ofert firm i robią zakupy w Internecie. Popularność Allegro nieustannie rośnie, bez względu na fakt, że portal co raz podnosi stawki i prowizje. Sprzedawcy i tak nie odejdą, ponieważ Allegro jest ogromnie popularne, wręcz są monopolistami w Polsce na aukcje i jako platforma sprzedaży. Niektóre firmy wręcz opierają swój model biznesowy o Allegro i odejście od tej platformy nie wchodzi w rachubę. Jest jednak wyjście z sytuacji.

Niektórzy decydują się na własny sklep internetowy. Sklep można stworzyć na dostępnych płatnych platformach oraz stworzyć go od podstaw. Istnieje wiele platform sklepowych, które pozwalają na płatne założenie sklepu w ramach infrastruktury i softu dostarczanego przez platformę. Zazwyczaj tutaj płacimy miesięczny abonament, którego wysokość zależy od wybranego planu - najniższe ceny zaczynają się już od kilkunastu zł miesięcznie. Sklep internetowy od podstaw wymaga więcej wiedzy technicznej oraz niestety więcej kosztów poniesiemy na początku. Możemy sami założyć sklep na swoim serwerze na darmowym systemie sklepowym, np. PrestaShop, czy OpenCart, ale pod warunkiem, że posiadamy wystarczające umiejętności i wiedzę techniczną. Jeżeli nie, musimy skorzystać z pomocy firmy zajmującej się tego typu usługami, co często kosztuje najmniej kilkaset złotych. Jednak taki sklep będzie tylko nasz. Własny sklep internetowy niesie go za sobą zarówno korzyści, jak i negatywne konsekwencje. Korzyścią z pewnością jest niezależność w prowadzeniu sprzedaży, a co za tym idzie brak jakichkolwiek pośredników czy prowizji od sprzedaży. We własnym sklepie internetowym właściciel może wystawić niczym nie ograniczoną liczbę produktów. Plusem posiadania e-sklepu jest możliwość dowolnego dostosowania wyglądu, co w przypadku platform sprzedaży jest często bardzo ograniczone. Minusem jest wspomniany koszt założenia sklepu, wykupienia domeny i hostingu. Jeśli trafimy do dobrej firmy to wszystkie te kwestie załatwią za nas, oczywiście za odpowiednią ceną. Do tego dojść (chociaż nie muszą) awarie, z którymi musimy poradzić sobie, ale często może to dla nas zrobić firma. Platformy sklepowe zwykle gwarantują bezawaryjne działanie sklepu, a jeśli pojawią się jakieś problemy, zostają szybko naprawiane. Zawsze możemy przenieść się do konkurencji.

Jednym z odwiecznych problemów posiadaczy sklepów internetowych jest zachęcenie klientów do zakupów. Zadają sobie oni często pytania: jak sprowadzić klientów do mojego e-sklepu? Rozwiązaniem może okazać się pozycjonowanie sklepu. W dobie wyszukiwarek internetowych klienci coraz częściej i intensywniej szukają tam ofert. Porównują ceny i wybierają sklepy, które zaoferują im najbardziej atrakcyjne ceny i jakość. Pozycjonowanie sprawia, że nasz sklep internetowy wyświetli się wyżej w wynikach wyszukiwania na frazy odpowiadające ofercie naszego sklepu. Przykładowo jeżeli nasz sklep oferuje sprzedaż bielizny damskiej to pozycjonujemy sklep na frazy związane z bielizną, przykładowo "bielizna damska", "figi koronkowe" lub również bardziej szczegółowe frazy (np. nazwa konkretnego produktu). Koszt pozycjonowania może zaczynać się juz od 100 zł. Wysokość kosztów uzależniona jest od liczby i popularności fraz, na jakie będzie sklep pozycjonowany. Im bardziej ogólna fraza, tym koszt pozycjonowania jest wyższy. Często firmy proponują pozycjonowanie sklepu na kilkanaście lub nawet kilkadziesiąt fraz - zwykle są to szczegółowe frazy (nazywa się to pozycjonowaniem na długi ogon/long tail). Koszt pozycjonowania na pojedynczą frazę jest dużo niższy niż na ogólne frazy, ponieważ konkurencja w wyszukiwarkach jest dużo mniejsza, a więc stronę jest łatwiej podnieść w rankingu. Dodatkową korzyścią pozycjonowania sklepu na długi ogon jest zjawisko większego prawdopodobieństwa zakupu produktu. Dlaczego? Użytkownik Internetu, który szuka konkretnego produktu, wpisuje jego nazwę w wyszukiwarce i jeżeli znajdzie, jest duże prawdopodobieństwo, że go kupi. Jest to typ zdecydowanego klienta, który wie dokładnie czego szuka i chce to kupić. Potencjał jest tutaj spory, ponieważ można takiego klienta zachęcić do większych zakupów i zaproponować mu inne produkty. Dochodzi oczywiście możliwość, że kiedys do nas wróci.

Umiejętnie wprowadzona strategia promocji sklepu internetowego z pewnością przyczyni się do zwiększenia sprzedaży. Pozycjonowanie sklepów w wyszukiwarkach ma spory potencjał, ale należy pamiętać, że również branża sklepu jest istotna, dlatego jeżeli zdecydujemy się założyć własny sklep, poradźmy się specjalisty seo, czy w Internecie tego typu usługi w ogóle są poszukiwane. Dobrym wyznacznikiem może również być popularność określonego produktu na Allegro.

Autor: Piotr Baran (G+)
Wpis dodano 09-01-2013

Powrót do strony głównej bloga »